torstai 18. helmikuuta 2016

Viinitrendit 2016 (ja sen jälkeen)

Saimme haasteeksi esitellä näkemyksemme viinitrendeistä tälle vuodelle ja seuraavillekin. Viinitrendejä ovat käsitelleet blogit Pullon henki, Blanc de Blancs sekä Copatinto ja Copatinto nakkasi pallon meille. Viinikartan lähestymiskulma trendeihin on viiltävän analyyttinen ja perustuu tilastoihin ja uutisointiin.


Alkon kokonaismyynti laskee 2-3% vuodessa


Viinitrendit

Viinitrendi tarkoittaa yleiseksi muodostunutta kulutustaipumusta tai viineihin liittyvää sosiaalista tapaa, joka pitäisi pystyä näkemään tilastollisesti suosittuna (trendikkäänä) jonakin tiettynä ajanhetkenä. Usein trendillä tarkoitetaan muutosta näissä taipumuksissa tai tavoissa ajan suhteen; trendit tulevat ja menevät, joten ne ovat joko nousevia tai laskevia. Me voimme arvioida tulevaisuutta tarkastelemalla tilastoja ja havaita näitä muutoksia.

Seuraavat 12 suomalaista viinitrendiä on tarttunut meidän tutkaamme (useimmat näistä on yleistettävissä Suomen ulkopuolellekin):

1. Alkoholipolitiikan osittainen vapautuminen

Paine alkoholipolitiikan vapautumiseen on yhä suurempi. Moni haluaisi viinit maitokauppaan, mikä on se kynnyskysymys, mutta sitä ei tule tapahtumaan tänä vuonna. Alko ja terveysinstituutiot kampanjoivat tiukan politiikan puolesta, jotta suomalaisten maksakirroosit eivät räjähtäisi käsiin. Panimoliitto, panimoalan yrittäjät ja muutamat kansanedustajat ajavat panimoelinkeinoon vapautuksia. Ennustammekin, että aukiolot, myyntiajat, alkoholiprosentit ja myyntirajoitukset, jotka liittyvät oluisiin, ovat ensimmäisellä kierroksella vapautumisessa. Hölmöt nykykäytännöt lopetetaan, jotta alalla olisi paremmat bisnesedellytykset. Jotain näemme jo tänä vuonna. Sen sijaan ulkomailla tuotettava viini ei tule kokemaan samoja vapautuksia, vaikka varovaisia lobbauskokeiluja tähän suuntaan tehdäänkin.

2. Alkon asema pysyy toistaiseksi muuttumattomana

Alko varmasti aikoo pitää kiinni asemastaan kynsin ja hampain ja käyttäytyy kuin monopoli olisi ikuinen. Siihen ei sovi viinin myynnin vapautus, mikä olisi liian iso muutos sallittavaksi. Jotta Alko olisi uskottava toimija, Alko pyrkii parantamaan palveluaan ja tarjontaansa. Palvelu toimii jo nyt erinomaisesti; sen jokainen voi kokea myymälöissä, joissa on aina avuliaita myyjiä. Tarjontaa parannetaan tänä vuonna avattavalla verkkokaupalla, sillä nykyisiä myymälävalikoimia ei ymmärtääksemme pysty kannattavasti laajentamaan. Verkkokauppakaan ei kuitenkaan tule poistamaan sitä tosiasiaa, että Alkon myynti laskee joka vuosi 2-3%, eikä tähän trendiin tule mitään isoja muutoksia myöskään tulevaisuudessa.

3. Verkkokauppatilaukset pysyvät viinipiirien harrastuksena

Tullin tehtävä lienee suojella Suomea "epäterveeltä" alkoholikaupalta ja maksimoida kerättävät verot ja muut maksut. Tulli jatkaa kiristyvää linjaansa alkoholin verkkokaupan suhteen, koska verot jäävät niistä maksamatta (Tullin mukaan vain promille lähetyksistä on sellaisia, joista verot on maksettu). Tulli varmastikin alkaisi takavarikoimaan lähetyksiä laajassa mitassa, jos sillä olisi siihen reusursseja. Sen sijaan se todennäköisesti pitää yllä epäselviä käytäntöjä, lisää paketteihin pelottelukirjeitä ja voi jopa takavarikoida joitakin lähetyksiä näytösluonteisesti. Myös uhkailu eurooppalaisia verkkokaupoja kohtaan kuulunee toimenpidevalikoimaan. Viinien verkkokauppa tulee kasvamaan kaikesta huolimatta, mutta pysyy pitkään lähinnä viineistä kiinnostuneiden harrastuksena. Verkkokauppa ei siis saavuta suuren yleisön suosiota, koska tulli pitää tilanteen epävarmana ja verkkokauppojen hinnat eivät ole käytännössä kovin kilpailukykyisiä; suomalaista kuluttajaa kiinnostaa lähinnä viinin hinta.

4. Siirtyminen astetta kalliimpiin viineihin

Kulutus on siirtynyt kyykkyviineistä kalliimpiin hintaryhmiin kaikissa tuoteryhmissä - hitaasti. Kuohuviineissä ollaan keskimäärin nihkeämpiä maksamaan korkeaa hintaa.

5. Portugalin punaviinien suosio kasvaa kohisten

Portugali on pystynyt tuottamaan useita laadukkaita ja edullisiakin punaviinejä viime vuosina mm. Quinta das Setencostas. Portugalin viinien maine on kasvanut ja kiirinyt. Portugalin viinit ovat ainutlaatuisia, maan omista rypälelajikkeista tehtyjä. Niiden myynti on kasvanut voimakkaasti ja tulee edelleen jatkamaan kasvua.

6. Roseeviineistä tulee ympäri vuoden kysyttyjä tuotteita

Roseeviinit ovat pitkään olleet laitapuolen asemassa, mutta ovat pikkuhiljaa tasaisesti kasvattaneet suosiotaan. Suosion kasvulle ei näy loppua. Uudet roseet tulevat toukokuussa ja varsinainen roseeviinien sesonki ajoittuu kesäkuulle ja heinäkuulle. Joitakin roseita myydään läpi vuoden. Näkemyksemme mukaan roseevalikoima tulee parantumaan ja myyntiä alkaa olla ympäri vuoden useammissa tuotteissa.

7. Samppanjan kulutus pienenee ja muun kuohuviinin kulutus kasvaa

Monet ovat puhuneet samppanjainnostuksesta. Alkon myyntitilastoissa samppanjan myynti on kuitenkin aika tasaista. Hintatietoiset suomalaiset eivät samppanjalle sen kummemmin lämpene ja kireästä taloustilanteesta johtuen myynti luultavasti hieman pienenee. Muut kuohuviinit ovat sen sijaan jatkuvassa kasvussa.

8. Italian prosecco nousee tähdeksi, cava jatkaa kasvuaan

Prosecco-innostus on selvästi noteerattu trendi, jonka näkee myös tilastoissa. Voimakkaan kasvun vaihe alkoi 2014 ja jatkuu edelleen tänä vuonna. Myös Espanjan cava jatkaa vahvaa suoritustaan, mutta osa cavan nauttijoista voi siirtyä prosecco-linjalle. Kuohuviinien yleinen kasvava myyntitrendi kasvattaa kuitenkin myös cavaa. Pidempään kypsyneet reserva-cavat pystyvät jopa haastamaan samppanjan. Kysymys kuuluu, haluavatko suomalaiset maksaa cavasta yli 12 euroa? Kyllä, jos huippucavat aletaan mieltää luksustuotteiksi. Silloin ne voivat haastaa samppanjan. Tätä ei tapahdu ainakaan tänä vuonna.

9. Chile ja Argentiina menettävät markkinoita

Chile ja Argentiina ovat olleet suomalaisten suosikkiviinimaita, mutta tilanne muuttuu Euroopan eduksi. Etelä-Amerikan joskus hieman monotonisiinkin viineihin on hieman kyllästytty ja haetaan yksilöllisempiä makuja. Niitä löytyy Euroopasta etenkin Italiasta, mutta myös Portugalista.

10. Uusia erikoisia tuotelanseerauksia kokeillaan

Rohkeita tuotelanseerauksia nähdään etiketeissä, blendeissä, tyyleissä ja aromatisoiduissa viineissä. Viime vuonna nähtiin mm. J.P. Chenet Ice Edition, Glöet ja kultahippuskumppa perusvalikoimassa.

11. Suomalaiset viinintekijät innostuvat pienpanimoiden vanavedessä

Kun artesaanihenkinen toiminta on juurtunut pienpanimoihin, viinien suhteen nähdään vastaava uusi tuleminen. Tämä voi viedä vuosia, mutta tulemme näkemään suomalaisista marjoista ja hedelmistä tehtyjä premium-tuotteita, jotka kilpailevat oikeiden viinien tai siidereiden markkinassa. Tuotteet voivat olla myös kansainvälisen yhteistyön hedelminä syntyneitä oikeita viinejä.

12. Itä-Eurooppaan investoidaan vahvasti

Itä-Euroopan perinteiset bulkkiviinituotteet menettävät asemansa lähes kokonaan - ei nyt vielä tänä vuonna, mutta muutaman vuoden aikajänteellä. Sen sijaan uusia laadukkaampia halpatuotteita tulee Länsi-Euroopan investointien ja osaamisen myötä. Näitä uusia ei enää tunnista Itä-Euroopan tuotteiksi. Rohkeat paikalliset viljelijät tai joint venturet siirtyvät kilpailemaan laadulla ja näemme kehityksen uusissa Itä-Euroopan premium-viineissä, joiden tarjotan tulee lisääntymään.

Kuvat: Viinikartta.fi

2 kommenttia:

  1. Kohta kolme on sikäli kiinnostavan ajankohtainen, että Viini-lehti aikoo ilmeisesti avata nettikaupan.

    Prosecco-trendi on maailmalla ollut meneillään viitisen vuotta, ja nyt ollaan italialaisissa kuohareissa siirtymässä selvästi enemmän metodo classico-suuntaan. Mutta tuskin tätä alkossa on havaittu, meillä mennään vanhan kaavan mukaan pari kolme vuotta muita jäljessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mekin kuulimme, että Viini-lehti avaa laatuviinien nettikaupan. Se ei siis ole suuren yleisön kauppa. Viinien verkkokauppa kasvaa kyllä koko ajan, mutta se on edelleen pientä. Lyhyen ajan ennuste on, että pysyy vielä pienenä tämän vuoden. Kovin pitkälle ei uskalla ennustaa, mitä tapahtuu.

      Viime vuonna Alkoon tuli uusia proseccoja, joten Suomessa kasvava trendi jatkunee ainakin tämän vuoden. Meidän mielestä tämä trendi on olemassa myös Suomen ulkopuolella. Varmasti uusia tuulia on Italiassa tulossa, mutta kuohuviinin yleisen kysynnän kasvun myötä myös proseccon myynti kasvaa Suomen ulkopuolellakin tänä vuonna.

      Poista